De bästa och finaste bilderböckerna 2018

Jag läser mycket bilderböcker, skulle jag skriva om alla här skulle bloggen svämma över. Men till varje års slut vill jag välja ut de bästa, roligaste, sorgligaste och finaste bilderböckerna som kommit ut under året. Tolv stycken, för jag kunde inte begränsa mig till tio.

I bilderboken hittar vi gemenskap och läsglädje, den där tillsammansläsningen som så ofta tappas senare i livet. I bilderboken finns också underbar konst och finurliga texter. Här samarbetar text och bild och skapar konst och litteratur på ett sätt som vuxenböcker inte kan. Det är ofta i mellanrummet mellan text och bild tankarna skapas, att fundera på länge efteråt. De här böckerna lyckas ovanligt bra med det. Här är det främst bilderböcker skrivna och illustrerade av svenska författare och konstnärer, jag skulle gärna vilja läsa fler bilderböcker skrivna på andra språk. Tyvärr tror jag inte det översätts alls lika mycket som det borde, men å andra sidan har vi också en uppsjö med bilderböcker på mitt bibliotek på språk jag ändå hanterar i bilderbokssammanhang. Har ni tips på fina bilderböcker som inte är skrivna på svenska från början?

Förutom författare från Sverige så hittas i den här listan författare från England, Australien, Nederländerna och Kina.

Den långa vandringen

Det tredje samarbetet mellan Martin Widmark och Emilia Dziubak ger oss en finstämd berättelse om sorg, vänskap och ett stort äventyr.

Rysliga förskolan

Lina Neidestams första bilderbok är kanske min allra största favorit 2018. Med otrolig fantasifullhet, lagom mycket skrämsel och fint inkluderande tänk berättar den, helt ur barnets synvinkel, vilka spöken och monster det kan lura på en tom förskola.

Tågresan

Hannah Arnesen är ett namn att lägga på på minnet. I sin andra bilderbok fångar hon resans stora och hisnande äventyr i mjuka, vackra färger. Vart kommer vi fram?

Världen utanför

Förskolan är en egen värld, tydligare än någonsin i Henrik Wallnäs och Matilda Rutas nya bilderbok där förskoletryggheten, inramad av fyra hörn och krokar med namn på, blir utmanad av den stora och skrämmande världen utanför.

Cikada

Shaun Tan är kanske den störste bilderbokskonstnären av dem alla, med Cikada visar han än en gång att bilderböcker är för många fler än barn. Kanske är den här bilderboken inte alls för barn, med sitt tunga och sorgliga budskap. Eller är den det? Sorgen ligger i betraktarens öga, skönheten finns under den.

Bokbarnet

OIiver Jeffers är en särskild favorit hos mig med sina fantastiska bilder. Här med den förunderliga berättelsen av Sam Winston om hur ett barn som läser når världens alla hörn.

Hemma hela sommaren

Ellen Ekman och Elin Johansson gör en gärning i att berätta om något som ofta inte får synas – om en mamma och ett barn som lever på väldigt lite pengar. Än viktigare är att de berättar sin historia med fantastisk humor och värme.

Gropen

Om fantasins och lekens kraft och lockelse, och om vuxenvärldens begränsningar, berättar Emma Adbåge på ett träffsäkert och härligt medryckande sätt. Augustprisbelönad 2018!

Ensam

Ensam av Guo Jing är en textlös bilderbok som på ett fantastiskt vackert sätt berättar om ett barns ensamhet, vilsenhet och fantasier. Inspirerad av Shaun Tan visar den hur mycket mer en textlös bilderbok, som måste lita helt på bildkonsten, kan berätta än en bilderbok med text i. På ytan kan den se svårtillgänglig ut men här finns mycket att fantisera kring och prata om när barnet får skapa sina egna ord i berättelsen.

Dom som bestämmer

Även Lisen Adbåge berättar om förskolan, och vad som händer när någon inte får vara med. Men vill vi ens vara med? Vi kanske bara vill vara ifred? Lisen Adbåge låter barnets perspektiv gälla i frågan om makt och att vara trygg i sig själv.

Under mattan

Sara Lövestam briljerar i sin bilderboksdebut. Per Gustafsson målar historien om familjen som sopar allt under mattan och det är både en bildlig och bokstavlig berättelse som på ett fantastiskt roligt sätt lyser upp vuxnas förmåga att in absurdum undvika varje konflikt.

Den lyckliga ön

Vid en första anblick kan Den lyckliga ön verka tilltala främst vuxna, med sina ganska svåra ord och filosofiska frågor. Men här finns mycket för barnet att hitta och upptäcka, också, och stora funderingar väcks till liv som inget annat av böckernas värld.

2 thoughts on “De bästa och finaste bilderböckerna 2018

  1. Vi läste rysliga förskolan på jobbet nu vid Halloween och barnen älskade den. Speciellt kul var det när en av monstren åt gurka i slutet av boken för grönsaker är ju jätteläskigt haha

    1. Åh vad kul att höra! Jag har sällan sagostunder på bibblan där jag jobbar, så det är roligt att höra hur böckerna funkar för den faktiska målgruppen.

Kommentera