Boken och omslaget

Jag älskar inte bara böcker, jag älskar bokomslag också. Ibland hatar jag bokomslag, ibland lämnar de mig totalt likgiltig och ibland kan jag inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur formgivaren har tänkt.

Men faktum är att många gånger utgör bokomslaget läsarens allra första möte med boken, och är det då inte av vikt att bokomslaget säger något om boken, samtidigt som det lockar till läsning?

773297

Boken By its cover tar bara upp en del av bokomslagets historia – den delen som har utspelat sig i USA under de senaste femtio åren – men ändå tycks den säga en hel del. Det är oerhört intressant att följa resonemanget om att aktuella strömningar i tiden också påverkat hur bokomslagen genom historien sett ut, från strikt modernism genom mer experimentell postmodernism och fram till dagens ofta datorgenererade omslag.

Just det senaste tycker jag är lite tråkigt, speciellt i beaktande av äldre bokomslag. För även om datorer i teorin öppnar stora dörrar för att experimentera med design, tycker jag snarare att många bokomslag idag tenderar att välja den enkla vägen ut genom datorgenererade omslag och därför istället blir tråkiga. Speciellt deckare och thrillers, som i vad som känns som 95% av fallen helt enkelt får ståta med ett fotografi och författar- och titelnamnet i stora bokstäver tvärs över.

Hur kul är det?

By its cover var en av mina kursböcker i extrakursen jag läser, Bokhistoria, och jag byggde också min senaste uppgift i kursen på just den här boken, en sexsidig analys om bokomslaget och den tilltänkta läsaren. Något jag nämligen tycker är väldigt intressant är att det, speciellt i vissa genrer,  ofta går att utläsa efter omslaget om författaren är man eller kvinna och det fascinerade mig att just By its cover stödjer den teorin utan att någonsin nämna faktumet. Den här boken går nämligen främst igenom modernismens omslag och många av de är gjorda i en ganska avskalad stil med strikta typsnitt – något jag förknippar främst med manliga författare. Och – märkligt nog, sa hon med lite ironi – finns det knappt en enda kvinnlig författare med bland de verk som presenteras i By its cover. Det här med att män ofta läser böcker av män medan kvinnor ofta läser böcker av kvinnor och män, och hur man kan spåra det till hur omslagen är utformade är något som har fascinerat mig länge. Att få ägna en sexsidig uppsats åt att gräva djupt i ämnet var därför fantastiskt roligt. Jag var rädd att jag gett mig ut på djupt vatten men ännu roligare var att få tillbaka uppsatsen med ett VG och en kommentar om en ”självständig och intressant argumentation och undersökning”. Det gjorde verkligen min dag för en vecka sedan och jag är fortfarande så glad att jag inte kan låta bli att nämna det.

Men nog om det, och åter till By its cover. Även om jag kanske ibland hade velat se mer analys och mindre presentation så är det ändå en bok jag kommer plocka ner ganska ofta och bläddra i – för att få inspiration eller helt enkelt för att bli förtjust över hur många fantastiska bokomslag det finns i världen och hur mycket eller lite de kan säga om en bok.

image

image

5 thoughts on “Boken och omslaget

    1. Det finns massor av fina och fula bokomslag i den här! Dock är den väldigt koncentrerad på amerikansk modernism och inte något helhetsverk över bokomslagshistoria. Men gillade den 🙂

  1. Det här är ju ett faktum och ett ibland kanske oreflekterat sådant! Man kan dessutom signalera mycket bara med färg, genom stil och det är ofta lätt att skilja t.ex. facklitteratur från skönlitteratur. Och jag känner också att jag påverkas av böckers omslag äääven om jag försöker att inte döma boken efter dess omslag som det så fint ju heter. ;p (:

    1. Precis! Jag tycker det är jätteintressant att studera omslag och se vem den vänder sig till och som du säger, man signalerar mycket genom stil och färg.

Kommentera