Filmrecension med äckelvarning

Den sedvanliga söndagsfilmen i förrgår blev The Thaw (eller Arctic outbreak som den fånigt nog blivit översatt till som ”svensk” titel. Que?) Den verkade himla bra på pappret och var också väldigt spännande och ganska välgjord, men är du som jag och innerligt hatar och avskyr allt som kryper, krälar och slingrar sig ska du definitivt hoppa över den här filmen, hur bra den än verkar.

Den utspelar sig i Arktis där ett forskningslag lett av Dr. Kruipen (Val Kilmer) har upptäckt en nerfrusen mammut som nu börjar se dagens ljus på grund av isen som smälter alltmer och allt snabbare. Problemet med mammuten är att den bär på en dödlig smitta och en efter en börjar deltagarna troppa av, samtidigt som ett gäng studenter och Dr. Kruipens dotter anländer till en närmast övergiven forskningsstation. De måste själva försöka lista ut vad som hänt och undvika smittan innan det är för sent.

Som sagt, både bra och spännande men smittan bestod av insekter, närmare bestämt larver som lade ägg i människorna (!) och sedan kläcktes och krälade ut ur allehanda kroppsöppningar och sår. Jag höll på att kräkas bara av den där ”insektsscenen” i Matrix, första filmen (ni vet, när Keanu Reeves har en insekt i sig och först tror att han drömmer och sedan inte gör det utan faktiskt har en insekt i sig, urk!) så det här var alldeles för mycket för mig. Det krälade bokstavligt talat över hela filmen och jag kan säga att jag inte såg färdigt den. Det enda som varit värre, hade varit spindlar. Vanligtvis är jag inte så kvackelmagad utan tål en hel del i skräckfilmsväg (nåja, mellan tio fingrar i alla fall) men som sagt, för mycket. Är du inte så känslig så var det en riktigt spännande film.